HomeBlogsInspiratieOp pad vanuit Nederland

Op pad vanuit Nederland

Dit najaar is onze collega Linda op rondreis gegaan met camper van verhuurder Indie Campers. Met als startpunt Ter Aar, in Nederland, is ze samen met haar vriend via het drielandenpunt, de Eifel, Münster en de Veluw een week op pad geweest. Zoals ze zelf zegt "In een week kan je enorm veel ontdekken, en je hoeft er niet eens ver voor van huis. Heerlijk om er even tussenuit te gaan."

Ophalen van de camper

Maandag 10 oktober gingen we op pad naar Ter Aar, waar wij ons camperbusje van Indie Campers hebben opgehaald. Als je het industrieterrein oprijdt zie je links de camperbusjes al staan, met daarachter de ingang. Miguel, de locatie manager, is Portugees maar spreekt een woordje Nederlands. De uitleg van de camper krijgen we in het Engels en samen doen we een rondje om de camper. We maken nog wat foto's van de camper, zetten onze handtekening en dan gaat ons avontuur toch echt beginnen.

• Het is mogelijk om jouw auto bij hun op het terrein te parkeren.

De camper is compact maar je hebt precies alles wat je nodig hebt. Denk aan een: fornuis, ijskast, vriezer, douche, toilet en wastafel. Met het essentials kit ontvang je beddengoed en alle keuken- en schoonmaak benodigdheden. Achterin het camperbusje zit een dubbel stapelbed. Omdat wij maar met z'n tweeën in de camper slapen, word het bovenste bed eruit gehaald.

Dag 1 : Ter Aar naar Berlicum

Het ophalen van de camper kan vanah half 3 's middags, dus wij hadden die ochtend alvast boodschappen gedaan. Dit betekende dat we na het ophalen meteen op pad konden gaan. We hebben ervoor gekozen om niet een te lange afstand te rijden op de eerste dag. Je moet toch wennen aan het rijden in een camper, en we wisten niet zeker hoelang wij bezig zouden zijn op de locatie met het ophalen. Ook hielden we rekening met eventuele files.

Rond 17.30 kwamen we aan op de eerste camping. Deze camping, Camping Namaste, hadden wij van te voren geboekt. Het is een lleinschalige camping, waar ook een paar huisjes zijn die je kunt huren. Op het terrein vind je sanitaire faciliteiten en ook een plek om af te wassen. Heel leuk voor een nachtje, het is echt een minicamping.

Leuk detail van de camper: de handrem zit links en dat was even wennen aan het begin. De reden hiervan is, dat je de stoelen dan kan draaien als je stilstaat. Op die manier heb je ipv 2 plekken, nu 4 plekken aan tafel.

Dag 2: Berlicum naar Epen

Vandaag kwam de eerste test of dat we de uitleg goed hadden onthouden. We waren vroeg wakker en wilden koffie maken. Samen gingen we op zoek naar de knop voor het gas. Ik heb wel eens eerder in een camper gereden, maar dat ziet er toch allemaal net even wat anders uit in iedere camper. Een knop gevonden en omgezet, maar toen kwam er opeens water uit de onderkant van de camper... verkeerde knopje... oeps, rookie mistake. Gelukkig konden we teruggrijpen op een informatie filmpje en hadden we al snel de juiste knop gevonden. Zo konden we de dag toch nog beginnen met een lekker bakje koffie.

Op deze tweede dag gingen we onderweg naar Limburg. Wat een prachtig gezicht met de heuvels die vollop in herfstkleuren waren. Onderweg sprong pots een alarmlampje aan op het dashboard. Om zeker te weten dat het geen kwaad kon hebben we een berichtje gestuurd naar de verhuurlocatie. Ideaal, want we kregen heel snel een reactie en het bleek dat het om een kapot lampje bij de kentekenplaat ging. Fijn om te ervaren hoe snel je geholpen wordt als je onderweg bent.

In Epen, Limburg verbleven we op camping Oosterberg. Nadat we de camper hadden geparkeerd zijn we heerlijk gaan wandelen door het mooie landschap en naar het nabij gelegen stadje. Een welverdiend drankje gedaan bij de Gerardushoeve en 's avonds lekker gekookt op ons gasfornuis (twee pitten). Die zelfde avond nog gezellig spelletjes gespeeld.

Dag 3: Epen naar Eifel (Gerolstein)

Die ochtend werden we wakker met een prachtige zonsopgang. Vandaag hadden we een drukke dag voor de boeg. De eerste stop, het Drielandenpunt. Na het maken van de 'standaard' foto bij het drielandenpunt zijn we nog de Wilhelmina toren op geklommen. Voor slechts €3,50 per persoon kun je genieten van een prachtig uitzicht. Ver onderons zagen we het stadion van Roda JC en op een heldere dag kan je zelfs de dom toren in Aken zien.

Na een lekkere lunch rijden we door Duitsland richting de Eifel. Het was een lang stuk over de snelweg, maar prachtig om te zien met al die herfstkleuren. We verblijven 2 nachten in het plaatsje Gerolstein, op Camping Felsenhof (dit is sinds 1960 al in eigendom van Nederlanders). Het is een mooie camping, waar ook huisjes te huur zijn. Die middag zijn we nog het stadje Gerolstein in gelopen en hebben we uiteraard een schnitzel gegeten als avondeten. Weer een lange, maar leuke dag achter de rug!

Dag 4: Gerolstein

Als wandelaar kon ik hier mijn hart ophalen aan alle wandel mogelijkheden. Vlakbij onze camping Felsenhof ligt de berg Auberg, welke wij met 20 minuten wel hadden gezien. Dus, de volgende stap was Munterley, de grote broer van Auberg. De route, door bordjes aangegeven is maarliefst 15 kilometer. Je valt van de ene verbazing in de andere. Zo hebben wij best een tijdje stilgestaan bij de Buchenlochhohle (een grot) en papenkaule. Bovendien heb je een prachtig uitzicht over de regio vanaf de top. Na een vermoeiende dag, lekker de voetjes omhoog.

Dag 5: Gerolstein naar Münster

Vandaag was de langste reisdag met 265 km a 3,5 uur rijden. Via allemaal landweggetjes komen we uit bij de snelweg richting Keulen. Ook hier zijn de bomen volop in de herfstkleuren, echt fantastisch om hier te rijden. We besluiten om in het centrum van Keulen even wat boodschappen te doen voor de komende dagen. Toch vond ik het rijden in Keulen wel even spannedn. Het centrum was druk en onoverzichtelijk. Gelukkig hadden de duitsers door dat ik niet bekend ben en ik krijg netjes overal de ruimte. Aangekomen bij de supermarkt is er helaas geen parkeerplaats voor ons camperbusje. Een inwoner tipt ons om een stukje verder te rijden en net iets buiten het centrum vinden we een andere supermarkt. Eind goed, al goed. Met boodschappen en al rijden we verder richting Münster

Ook hier verblijven we weer 2 nachten, op camping park Münsterland Eichenhof. Het is een grote camping waar de werknemers zowel Engels als Duits spreken. Ookal stonden wij dit keer wat afgelegen van andere kampeerderes en de sanitaire faciliteiten, we hadden een prachtig plekje aan het water. Bij het Feldmarksee hebben we lekker aan het water gezeten en van een drankje genoten, terwijl we plannen maakten voor de volgende dagen.

Dag 6 Münster

Een rustig dagje hoort er ook bij als je op vakantie bent, helemaal na al de actieve dagen die we al achter de rug hebben. Ook hadden we vandaag voor het eerst een beetje regen. Dus, vandaag hebben we lekker wat uitgeslapen, spelletjes gespeeld in de camper en toen het in de middag toch wat opdroogde alsnog een rondje om het meer gelopen. 's Avonds heerlijk gegeten bij het restaurant dat op de camping zat. Wil je liever wat besparen, kook dan lekker zelf iets in jouw camper.

Dag 7: Münster naar Veluwe

En toen zat het weekje er al bijna weer op, want vandaag reden we terug richting Nederland. De hele week hebben mijn vriend en ik afgewisseld met wie wanneer reed, maar deze rit van 2 uur ga ik doen. We waren de Duitse radio even zat, dus mijn eigen playlist aan en lekker meezingend richting Nederland rijden. Hoe dichter we bij de grens kwamen, des te meer Nederlandse kentekens we om ons heen zagen. En waar het opeens weer een stuk comfortabeler rijdt wanneer we de grens over gaan, moet je opeens wel weer terug naar 100 km/u. Dat is toch even jammer.

We verblijven vanacht in de buurt van de Veluwe, op camping Vinkenkamp in het plaatsje Lieren. Hier hebben we nog heerlijk genoten van het lekkere weer, en dat in half oktober. Ruim een uur hebben we in de bijgekregen stoeltjes voor onze camper gezeten en simpelweg zitten praten over alles wat we hadden meegemaakt. Wat een geslaagd avontuur was onze conclusie. Die avond hebben we de kamper alvast wat opgeruimd en schoongemaakt, zodat dit morgenochtend niet meer gedaan hoefde te worden. Op onze laatste avond zijn we lekker uit eten geweest bij restaurant Rosebook, om 10 minuten lopen vanaf de camping. Het was een super knus en gezellig restauratnje, met top service. Mooie afsluiter van deze dag.

Dag 8: Inleveren van de camper

Die ochtend gaan wij al vroeg op pad terug richting Ter Aar, waar we de camper voor 11 uur weer moesten inleveren. Bij aankomst op de verhuurlocatie werden wij weer verwelkomd door Miguel. Samen zijn we weer een rondje om de camper gelopen, hebben we de check-out foto's gemaakt en hebben we even gesproken over onze reis. Alles was in orde, dus was het alleen nog een kwestie van onze spullen uit de camper weer terug in onze auto inladen. En ik kan je zeggen, na een week in een camper gereden te hebben, is het toch weer flink wennen om in je eigen auto te rijden.

Wij hebben het onwijs naar ons zit gehad, en kunnen het aan iedereen aanraden om vanuit Nederland op rondreis te gaan door de nabij gelegen landen. En een campervakantie, daar gaan er nog veel meer van volgen.

Wij gebruiken cookies om je gebruikerservaring te verbeteren. Bezoek je onze website, dan ga je hiermee akkoord. Meer informatie